Fahrerassistenz und Sicherheit

Das Aufgabengebiet der Forschungsgruppe Fahrerassistenz und Sicherheit umfasst zum einen Themen zur Unfallforschung und zur integralen Sicherheit von Fahrzeugen. Zum anderen werden Forschungsprojekte zu Fahrerinformations-  und Fahrerassistenzsystemen durchgeführt.

Neben der Entwicklung der technischen Systeme stehen die Interaktion mit dem Fahrer und die Beurteilung durch den menschlichen Fahrer im Forschungsfokus dieser Gruppe.

Dabei kommt ein breiter Methodenmix zum Einsatz. Die wesentlichen Methoden dieser Gruppe sind Crash- u. Fahrdynamiksimulation, Hardware-in-the-Loop Simulation und Durchführung von Studien mit dem dynamischen Fahrsimulator.

Kontakt: Dr.-Ing. F. Diermeyer

 

Projekte


Abgeschlossene Projekte


Veröffentlichungen

2018

  • Feig, Philip; Schatz, Julian; Gschwendtner, Klaus; Lienkamp, Markus: Prospective and Monetary Effectiveness Assessment Method for Advanced Driver Assistance Systems-Usage of Naturalistic Driving Studies and Experimental System Tests. IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine 10 (4), 2018, 10-23 mehr…
  • Schatz, Julian; Eser, Manuel; Feig, Philip; Gwehenberger, Johann; Borrack, Marcel; Lienkamp, Markus: Method to Derive Monetarily Effective Parameters for ADAS at Parking and Maneuvering. SAE Technical Paper Series, SAE International, 2018 mehr…

2017

  • Sadeghipour, Emad: A New Approach to Assess and Optimize the Frontal Crash Compatibility of Vehicle Structures. Universitätsbibliothek der TU München, 2017 mehr…
  • Borrack, Marcel; Johann Gwehenberger, Julian Schatz, Philip Feig: Aktuelle Forschungsergebnisse zur Wirksamkeit von Fahrerassistenzsystemen mit zunehmendem Automatisierungsgrad. VKU, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik (11), 2017, 378-385 mehr…
  • Fank, Jana; Christian Knies, Frank Diermeyer, Lorenz Prasch, Jakob Reinhardt, Klaus Bengler: Factors for User Acceptance of Cooperative Assistance Systems: A Two-Step Study Assessing Cooperative Driving. 8, 2017 mehr…
  • Feig, Philip; Julian Schatz, Christian Dörfler, Markus Lienkamp: Test Protocol Driver Assistance Systems Parking and Maneuvering. Lehrstuhl für Fahrzeugtechnik, 2017, mehr…
  • Feig, Philip; Julian Schatz; Markus Lienkamp: Monetary and Prospective Benefit Assessment Method for Advanced Driver Assistance Systems. 25th International Technical Conference on Enhanced Safety of Vehicles (ESV), 2017 mehr…
  • Feig, Philip; König, Adrian; Gschwendtner, Klaus; Lohrer, Jurgen; Schatz, Julian; Lienkamp, Markus: Deriving system parameters of a 360° low speed autonomous emergency braking driver assistance system for parking and maneuvering based on naturalistic driving studies. 2017 IEEE International Conference on Vehicular Electronics and Safety (ICVES), IEEE, 2017 mehr…
  • Georg, J.-M., Thomas Hecht, Prof. Dr. Markus Lienkamp,Cheng Wang: Development of a human driver model during highly automated driving for the ASIL controllability classification. 8. Tagung Fahrerassistenz, 2017 mehr…
  • Hofauer, Sonja: Fahrer-Fahrzeug-Interaktion einer automatisierten, kraftstoffeffizienten Fahrzeuglängsführung. Universitätsbibliothek der TU München, 2017 mehr…
  • Sadeghipour, Emad; Danquah, Benedikt Ohene; Lienkamp, Markus: Acceleration-based criterion for intrusions in frontal impacts. International Journal of Crashworthiness 22 (1), 2017, 83-94 mehr…
  • Schatz, Julian; Feig Philip, Gwehenberger Johann, Borrack Marcel, Lienkamp Markus: Risk Evaluation of Sensor Damage and Monetary Potential Estimation of Sensor Relocation Using Insurance In-Depth Accident Data. 2. ADAC Symposium für Unfallforschung und Sicherheit im Straßenverkehr - UFO 2017, 2017 mehr…
  • Schatz, Julian; Feig, Philip; Lienkamp, Markus: Evaluation of Future Advanced Driver Assistance Systems Using Property Damage Insurance Claims. 25th International Technical Conference on Enhanced Safety of Vehicles (ESV), 2017 mehr…
  • Wittmann, David; Lienkamp, Markus; Wang, Cheng: Method for comprehensive and adaptive risk analysis for the development of automated driving. 2017 IEEE 20th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), IEEE, 2017 mehr…

2016

  • Christoph Sippl, Florian Bock, David Wittmann, Harald Altinger, and Reinhard German: From Simulation Data to Test Cases for Fully Automated Driving and ADAS - A Multilayer Model Concept. 28th International Conference on Testing Software and Systems (ICTSS-2016), 2016 mehr…
  • Feig, Philip; Klaus Gschwendtner, Julian Schatz, Markus Lienkamp: Vehicle Risk Evaluation in Low Speed Accidents: Consequences for Relevant Test Scenarios. International Journal of Mechanical, Aerospace, Industrial, Mechatronic and Manufacturing Engineering 10 (8), 2016, 1369-1376 mehr…
  • Gauerhof, Lydia; Anito Bilic; Christian Knies; Frank Diermeyer: Integration of a dynamic model in a driving simulator to meet requirements of various levels of automatization. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2016, 292-297 mehr…
  • Hosseini, A., Richthammer, F., Lienkamp, M.: Predictive haptic feedback for safe lateral control of teleoperated road vehicles in Urban Areas. IEEE Vehicular Technology Conference, 2016 mehr…
  • Hosseini, Amin; Lienkamp Markus: Predictive safety based on track-before-detect for teleoperated driving through communication time delay. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2016, 165-172 mehr…
  • Hosseini, Amin; Lienkamp Markus: Enhancing telepresence during the teleoperation of road vehicles using HMD-based mixed reality. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2016, 1366-1373 mehr…
  • Hosseini, Amin; Markus Lienkamp: Predictive Safety Based on Track-Before-Detect for Teleoperated Driving Through Communication Time Delay. 83rd IEEE Vehicular Technology Conference, 2016 mehr…
  • Pedro M. d’Orey, Amin Hosseini, Jos´e Azevedo, Frank Diermeyer, Michel Ferreira and Markus Lienkamp: Hail-a-Drone: Enabling teleoperated taxi fleets. Intelligent Vehicles Symposium (IV), 2016, 774-781 mehr…
  • Richardson, Natalie; Doubek, Fabian; Kuhn, Kevin; Stumpf, Annika: Assessing Truck Drivers’ and Fleet Managers’ Opinions Towards Highly Automated Driving. In: Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer Nature, 2016, 473-484 mehr…
  • Sadeghipour, Emad; Wehrle, Erich Josef; Lienkamp, Markus: An Approach for the Development and the Validation of Generic Simulation Models for Crash-Compatibility Investigations. SAE International Journal of Transportation Safety, 2016 mehr…
  • Sadeghipour, Emad; Danquah, Benedikt Ohene; Lienkamp, Markus: Acceleration-based criterion for intrusions in frontal impacts. International Journal of Crashworthiness 22 (1), 2016, 83-94 mehr…
  • Stockert Sonja, Andreas Zimmermann, Markus Lienkamp: Mensch-Maschine-Interaktion für eine kraftstoffeffiziente, automatisierte Fahrzeuglängsführung im Nutzfahrzeug. ATZextra (8), 2016, 16-19 mehr…
  • Wallner Johannes, Engel Sebastian, Diermeyer Frank: Predictive Modeling for Vehicle Time-Series Data. 13th International Symposium on Advanced Vehicle Control, AVEC'16, 2016 mehr…
  • Wittmann David, Cheng Wang, Frank Diermeyer: Methodische Definition von sicherem Verhalten hochautomatisierter Fahrzeuge. Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren 2016, 201632. VDI/VW Gemeinschaftstagung mehr…

2015

  • Anja Schneider: Feldeffektivitätsanalyse integraler Sicherheitssysteme. Cuvillier Verlag, 2015 mehr…
  • Aria Mardalizad, Emad Sadeghipour, Markus Lienkamp: Development of a Tool for Automatic Calibration of Material Models in LS-DYNA. 10th European LS-DYNA Conference, 2015 mehr…
  • Chucholowski, Frederic: Eine vorausschauende Anzeige zur Teleoperation von Straßenfahrzeugen – Beseitigung von Zeitverzögerungseffekten im Fahrer-Fahrzeug-Regelkreis. Dr. Hut, 2015 mehr…
  • Feig, P., Gschwendtner, K., Lienkamp, M.: Klassifizierung des Beschädigungsrisikos von Fahrzeugen unter dem Einfluss von Fahrerassistenzsystemen. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…
  • Gauerhof, L., Kürzl, A., Lienkamp, M.: ADAS for the Communication between Automated and Manually Driven Cars. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…
  • Gnatzig, Sebastian: Trajektorienbasierte Teleoperation von Straßenfahrzeugen auf Basis eines Shared-Control-Ansatzes. Universitätsbibliothek der TU München , 2015 mehr…
  • Gschwendtner, Klaus: Sachschadenanalyse zur Potenzialermittlung von Fahrerassistenzsystemen - von der Unfalltypen-Erweiterung zum Kundenwert. Verlag Dr. Hut, 2015 mehr…
  • Gschwendtner, Klaus; Philip Feig, Miklós Kiss, Markus Lienkamp: Prospective Estimation of the Effectiveness of Driver Assistance Systems in Property Damage Accidents. 24th ESV 2015 International Technical Conference on the Enhanced Safety of the Vehicles, 2015 mehr…
  • Heyes, Daniel; Daun, Thomas J.; Zimmermann, Andreas; Lienkamp, Markus: The Virtual Driving Coach - design and preliminary testing of a predictive eco-driving assistance system for heavy-duty vehicles. European Transport Research Review, 2015 mehr…
  • Hierlinger, Thomas: Evaluation der lateralen Pre-Crash-Insassenverschiebung im Seitenaufprall von leichten Elektrofahrzeugen. Verlag Dr. Hut, 2015 mehr…
  • Hierlinger, Thomas; M. Lienkamp, J. Unger, T. Unselt: Potential of a Precrash Lateral Occupant Movement in Side Collisions of (Electric) Minicars. Traffic Injury Prevention 16, 2015, 153-158 mehr…
  • Hosseini, A., Lienkamp, M.: Fahrerassistenzsysteme zur präzisen und sicheren Steuerung von teleoperierten Straßenfahrzeugen. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…
  • Lutz, Lennart S.; Frank Diermeyer, Markus Lienkamp: Rechtliche Aspekte beim automatisierten und teleoperierten Fahren. ATZextra (7), 2015, 38-41 mehr…
  • Richardson, Natalie; Sonja Stockert, Michael Sinning, Michael Fries, Markus Lienkamp: Highly automated truck driving: how can drivers safely perform sport exercises on the go? Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, 2015, 84-87 mehr…
  • Sadeghipour, E.; Bilic, A.; Lienkamp, M.: Proposal of a Fundamental Definition for Crash Compatibility. 10. VDI-Tagung Fahrzeugsicherheit, 2015 mehr…
  • Sadeghipour, Emad; Morris Fischer, Fabian Duddeck, Markus Lienkamp, Raffaele Ciardiello: Critical Review of the Current Assessment Approaches for Frontal Crash Compatibility Regarding the Evaluation of Structural Interaction. 24th ESV 2015 International Technical Conference on the Enhanced Safety of the Vehicles, 2015 mehr…
  • Stockert, Sonja; Natalie Tara Richardson, Markus Lienkamp: Driving in an increasingly automated world – approaches to improve the driver-automation interaction. 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, 2015 mehr…
  • Tang Chen, Tito Lu: Methoden zur Verbesserung der Steuerung von Teleoperierten Fahrzeugen. Universitätsbibliothek der TU München , 2015 mehr…
  • Wallner, J., Engel, S.,Diermeyer, F., Lienkamp, M.: Big Data zur prädiktiven Sicherheitserhöhung in Fahrzeugen. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…
  • Wittmann, D., Wang, C., Lienkamp, M.: Definition and identification of system boundaries of highly automated driving. 7. Tagung Fahrerassistenz, 2015 mehr…

2014

  • Chucholowski, Frederic; Tito Tang, Markus Lienkamp: Teleoperated Driving. Robust and Secure Data Connections. ATZ elektronik worldwide (1), 2014, 42-45 mehr…
  • Chucholowski, Frederic; Tito Tang, Markus Lienkamp: Teleoperiertes Fahren – Sichere und robuste Datenverbindungen. ATZ elektronik 9 (1), 2014, 60-63 mehr…
  • Gnatzig, Sebastian; Frederic Chucholowski, Tito Tang and Markus Lienkamp: A system design for teleoperated road vehicles. ICINCO 2013 - Proceedings of the 10th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics, 201410th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics, ICINCO 2013, 231-238 mehr…
  • Gschwendtner, K. ; Lienkamp, M. ; Kiss, M.: Prospective Analysis-Method for Estimating the Effect of Advanced Driver Assistance Systems on Property Damage. 17th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), 2014, 372-377 mehr…
  • Hierlinger, Thomas; Christiane Netzker, Johann Unger, Mahsa Khazami, M. Lienkamp: Vorstellung innovativer Schutzsysteme eines Seitenaufprallschutzkonzepts für Kleinstfahrzeuge mit Potentialbetrachtung anhand von FE-Simulationen. crash.tech 2014, 2014 mehr…
  • Hosseini, Amin; Bacara, Daniel; Lienkamp, Markus: A system design for automotive augmented reality using stereo night vision. Intelligent Vehicles Symposium Proceedings, 2014 IEEE, 2014, 127 - 133 mehr…
  • Hosseini, Amin; Thomas Wiedemann, Markus Lienkamp: Interactive Path Planning for Teleoperated Road Vehicles in Urban Environments. 17th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC), 2014, 400-405 mehr…
  • Sadeghipour, E., Duddeck, F., Lienkamp, M.: Crash Compatibility of Microcars: A Study on Current Test Approaches. crash.tech 2014, 2014 mehr…
  • Tang, T., Vetter, P., Finkl, S., Figel, K., Lienkamp, M.: Teleoperated road vehicles - The "Free Corridor" as a safety strategy approach. 2nd International Conference on Mechanical Design and Power Engineering, ICMDPE 2013, 2014Applied Mechanics and Materials Volume 490-491, 1399-1409 mehr…
  • Tang, Tito; Frederic Chucholowski, Markus Lienkamp: Teleoperated driving, basics and system design. ATZworldwide (2), 2014, 16-19 mehr…
  • Tang, Tito; Frederic Chucholowski, Markus Lienkamp: Teleoperiertes Fahren. Grundlagen und Systementwurf. ATZ 116 (2), 2014, 30-33 mehr…
  • Wallner, Johannes; Tito Tang, Markus Lienkamp: Development of an Emergency Braking System for Teleoperated Vehicles Based on Lidar Sensor Data. 11th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics (ICINCO 2014), 2014, 569-576 mehr…
  • Wittmann, David; Frederic Chucholowski, Markus Lienkamp: Improving Lidar Data Evaluation for Object Detection and Tracking Using a Priori Knowledge and Sensorfusion. 11th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics (ICINCO 2014), 2014 mehr…

2013

  • Chucholowski, F., Gnatzig, G., Tang, T., Hosseini, A., Lienkamp, M.: Teleoperiertes Fahren - Aktuelle Entwicklungen. 6. Tagung Fahrerassistenz, 2013 mehr…
  • Chucholowski, F., Sauer, M., Lienkamp, M.: Evaluation of Display Methods for Teleoperation of Road Vehicles. ICIUS 2013, 9th International Conference on Intelligent Unmanned Systems, 2013 mehr…
  • Chucholowski, F.; Büchner, S.; Reicheneder, J.; Lienkamp, M.: Prediction Methods for Teleoperated Road Vehicles. CoFAT, 2013 mehr…
  • Daun, Thomas J.; Daniel G. Braun, Christopher Frank, Stephan Haug, Markus Lienkamp: Evaluation of Driving-behavior and the Efficacy of a Predictive Eco-Driving Assistance System for Heavy Commercial Vehicles in a Driving Simulator Experiment. 16th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems ITSC, 2013, 2379 - 2386 mehr…
  • Gnatzig, Sebastian; Frederic Chucholowski, Tito Tang, Markus Lienkamp: A System Design for Teleoperated Road Vehicles. Proceedings of the 10th International Conference on Informatics in Control, Automation and Robotics, 2013, 231-238 mehr…
  • Gschwendtner, Klaus; M. Kiss, J. Gwehenberger, M. Lienkamp: „In-Depth“-Sachschadenanalyse – Anforderungen und Potentiale. 6. Tagung Fahrerassistenz, 2013 mehr…
  • Heyes, D.; Daun, T.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Der Virtuelle Fahrtrainer - ein prädiktives Verbrauchsassistenzsystem für schwere Nutzfahrzeuge. 6. Tagung Fahrerassistenz, 2013 mehr…
  • Hierlinger, Thomas; C. Netzker, J. Unger, M. Lienkamp: Aktive seitliche Insassenverschiebung im Seitenaufprall. 9. VDI-Tagung „Fahrzeugsicherheit“, 2013 mehr…
  • Lutz, Lennart S.; Tito Tang, Markus Lienkamp: Die rechtliche Situation von teleoperierten und autonomen Fahrzeugen. Neue Zeitschrift für Verkehrsrecht NZV 26 (2), 2013, 57-63 mehr…
  • Netzker, Christiane; Rüdiger Lang, Lutz Quedenbaum, Benedict Schonlau, Thomas Hierlinger: Elektrokleinstfahrzeuge: Herausforderung an die Fahrzeugsicherheit. ATZ extra, 2013, 24-28 mehr…
  • Seitz, Maria; Daun, Thomas J.; Zimmermann, Andreas; Lienkamp; Markus: Measurement of Electrodermal Activity to Evaluate the Impact of Environmental Complexity on Driver Workload. Proceedings of the FISITA 2012 World Automotive Congress, Springer-Verlag, 2013 mehr…
  • Tang, Tito; Frederic Chucholowski, Min Yan and Prof. Dr. Markus Lienkamp: A Novel Study on Data Rate by the Video Transmission for Teleoperated Road Vehicles. ICIUS 2013, 9th International Conference on Intelligent Unmanned Systems, 2013 mehr…
  • Tang, Tito; Jan Kurkowski and Markus Lienkamp: Teleoperated Road Vehicles: A Novel Study on the Effect of Blur on Speed Perception. International Journal of Advanced Robotic Systems (10), 2013 mehr…

2012

  • Daniel Heyes, Andreas Zimmermann, Dominik Raudszus, Xaver Römersperger, Markus Lienkamp: Systematische Bewertung des Fahrereinflusses auf die Transporteffizienz von Nutzfahrzeugen. 5. Tagung Fahrerassistenz, 2012 mehr…
  • Daun, T. J.; Lienkamp, M.: Spielend Fahren: Gamification-Konzept für Fahrerassistenzsysteme. VDI-Berichte 2179, 20126. VDI Fachtagung USEWARE 2012 Mensch - Maschine - Interaktion, 269-282 mehr…
  • Gnatzig, S.; Haas, E.; Lienkamp, M.: Die Teleoperation als Ansatz zur fahrerlosen Fahrzeugführung. 5. Tagung Fahrerassistenz, 2012 mehr…
  • Gnatzig, S.; Schuller, F.; Lienkamp, M.: Human-machine interaction as key technology for driverless driving - A trajectory-based shared autonomy control approach. 2012 IEEE RO-MAN, 2012The 21st IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, 913-918 mehr…
  • Lutz, L.; Tang, T.; Lienkamp, M.: Analyse der rechtlichen Situation von teleoperierten und autonomen Fahrzeugen. 5. Tagung Fahrerassistenz, 2012 mehr…
  • Maria Seitz, Andreas Zimmermann, Markus Lienkamp: Möglichkeiten zur kontinuierlichen Schätzung der Fahrerbeanspruchung im Serienfahrzeug. 28. VDI-VW-Gemeinschaftstagung Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit, 2012 mehr…
  • S. Gnatzig, F. Schuller, M. Lienkamp: Human-Machine Interaction as Key Technology for Driverless Driving - A Trajectory-Based Shared Autonomy Control Approach. 21st IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, 2012IEEE RO-MAN, 913-918 mehr…
  • Seitz, M.; Feldmeier, D.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Eine Feldstudie zur Erfassung der kognitiven Beanspruchung von Lkw-Fahrern. 2. Commercial Vehicle Technology Symposium, 2012CVT 2012 – March 13–15, 2012, Kaiserslautern, 59-68 mehr…
  • Seitz, M.; Frankl, S.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Die Bedeutsamkeit verschiedener Einflüsse auf die Fahrerbeanspruchung im Nutzfahrzeug. 5. Grazer Nutzfahrzeug Workshop, 2012 mehr…
  • Seitz, M.; Frankl, S.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Die Bedeutsamkeit verschiedener Einflüsse auf die Fahrerbeanspruchung im Nutzfahrzeug. 5. Grazer Nutzfahrzeug Workshop 2012, 2012 mehr…
  • Seitz, M.; Maas, M.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Möglichkeiten zur kontinuierlichen Schätzung der Fahrerbeanspruchung im Serienfahrzeug. VDI-Berichte 2166, 2012, 237-249 mehr…
  • Seitz,M.; Matysiak, D.; Zimmermann, A.; Lienkamp, M.: Untersuchungen zur zeitlich optimierten Ausgabe von Fahrzeugmeldungen. 5. Tagung Fahrerassistenz, 2012 mehr…
  • Thomas Hierlinger, Prof. Dr. Markus Lienkamp, Martin Hammer, Georg Walder, Olaf Rüger: Sicherheitskonzept von Elektrokleinstfahrzeugen der Zulassungsklasse L7e. crash.tech, 2012 mehr…

2011

  • Diermeyer, F.; Gnatzig, S.; Chucholowski, F.; Tang, T.; Lienkamp, M.: Der Mensch als Sensor - Der Weg zum teleoperierten Fahren. AAET – Automatisierungssysteme, Assistenzsysteme und eingebettete Systeme für Transportmittel 2011 , 2011, 119-135 mehr…
  • Haslbeck, A.; Seitz, M.; Kohlmann, M.; Popova, S.; Krause, M.; Eichinger, A.: Das Usability-Labor am Lehrstuhl für Ergonomie. Ergonomie aktuell , 2011, 21-23 mehr…
  • Ressle, A.; Fuerst, F.; Koelzow, T.; Lienkamp, M.; Heissing, B.: Field Effectiveness Calculation of Integrated Safety Systems. SAE Technical Paper 2011-01-1101, 2011 mehr…
  • Ressle, A.; Fürst, F.; Lienkamp, M.: Method to estimate the field effectiveness of an automatic braking system in combination with an adaptive restraint system in frontal crashes. 22nd International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles, 2011 mehr…
  • Seitz, M.; Zimmermann, A.; Dlugosch, C.; Haslbeck, A.; Bengler, K.; Lienkamp, M.: Pupillometrie als Werkzeug zur Erfassung der Fahrerbeanspruchung im Nutzfahrzeug. VDI-Berichte 2134, 2011, 105-115 mehr…
  • Tigges, G.; Lienkamp, M.; Schwertberger, W.; Dörner, K.: Aufmerksamkeitserhaltende Fahrerassistenz im Lkw. 2. Automobiltechnisches Kolloquium München, 2011 mehr…

2010

  • Gnatzig, S.; Bammer, M.; Kraus, S.; Heißing, B.: Manoeuvre Recognition and Prediction for Driver Assistance Systems using Hidden Markov Models and Modifiers. AVEC 10, 10th Int. Symposium on Advanced Vehicle Control, 201022.-26.08.2010 mehr…